De wissel,
Zoals jullie waarschijnlijk al weten heb ik samen met Henk
afgelopen herfst een motorwissel gedaan.
In de zomer had ik een disco 1 uit 95 op het oog, eind
zomervakantie uit engeland gehaald.
Tot zover prima, los van het extra geld wat we kwijt
waren bij de tunnel ivm verkeerde boeking.
Tijdens de laatste proefronde bleek dat het expansievat
wel erg leeg was. De radiator zag er slecht uit, de horizontale lamellen vielen
eruit. Ik heb toen een nieuwe besteld bij paddocks. Ook meteen nieuwe
distributieriemset en Multi riem besteld.
De eerste tegenvaller was dat het een edc bleek te zijn,
in engeland over het hoofd gezien. Na wat wikken en wegen toch besloten om er
een mechanische inspuitpomp erin te zetten, ik had toch alles open liggen met
het vervangen van de riem. Dit ging niet van een leien dakje, diverse
tandwielen zaten muur en muur vast: Kruipolie, warm stoken, hameren en
draadijzer met een enorme treksterke bleken niet voldoende te zijn. Geduld,
doorzetten en vloeken wel.
De hoofdreden van de ombouw van edc naar mechanisch is
dat ik een bos draden niet weg hoefde te werken. Ik zou niet weten waar dat ik
die moest laten.
Hier op de oprit de losse motor + bak proef gestart,
alles liep. Op naar Henk
Daar een week lang gespeed – sleutelt, alles liep en de primaire
dingen waren aangesloten.
Alleen de bak schakelde niet op……….na wat navraag en
proefrijden bleek dat als de olie warm was deze wel opschakelde, op naar huis.
Ritje ging goed
Ondertussen ging mijn corsa-c ook nog eens kapot, iets
met een niet vindbare foutmelding tussen 2 ecu’s waardoor de automaat niet
schakelde…. Auto verkocht en gelukkig weer een corsa-a gevonden zonder elektronica,
als ik hier de motorkap opentrek dan begrijp ik het tenmins
Thuis gekomen de 101 klaargemaakt voor de omkeuring. Heel
de ambu leeg getrokken (gewicht) en uiteindelijk uitgekomen op een gewicht van
2720kg (zonder achtertrapje, reservewiel, wielsteps)
In de dagen voor de omkeuring viel mijn electra uit, de
stekkers waren redelijk gecorrodeerd en soms schakelde de relais niet. (met een
schop er tegen aan wel…)
Ook begon mijn laadstroomlamp te branden en schakelde de
autobak nog steeds niet als hij koud was. Tijd begon een beetje te dringen
keuringsdatum liep de 14e december af. En voor die datum wilde ik
hem omgekeurd hebben.
7 december ben ik naar de RDW gegaan, ( met kapotte
dynamo laadspanning schommelde, en die regelde ik onderweg met verbruikers aan
en uit te zetten) Tijdens de keuring lampje eruit gehaald.
Punten ter verbetering:
·
Vooruit luchtstroom vonden ze matig (logisch met
12v) Ik heb toen de voetkleppen dichtgezet en gezegd dat de slang naar achteren
afgedopt kon worden, vonden ze prima
·
Lichten stonden te laag (logisch want ik had zo’n
400kg achter uitgeladen)
·
Remleidingen teveel gecorrodeerd (goed gezien
Rene!)
En toen begon het te sneeuwen…… Op zich niet erg maar ik
ben een straatsleutelaar en zag het niet zitten om alle leidingen te vervangen
op straat. Weggebracht naar Jansen in oisterwijk.
Veel geld kwijt maar alles is vervangen, (en maar goed
ook want sommige stukken leiding was nog maar een ½ mm dik) Hij remde als een
gek! Tijdens het terugrijden voelde ik het vermogen langzaam afnemen, eenmaal
van de snelweg af voelde ik dat mijn remmen vast gingen zitten en dat mijn
pedaal strak stond. Daar sta je dan, in de stromende regen en geen gereedschap
bij (ivm gewicht…)
Zwager gebeld en met de leidingen aan de perskant van de
hoofdremcilinder losgedraaid. Pedaal kwam weer terug, De week erna de
remblokken teruggedraaid zodat ik een stuk kon rijden.
Net voor het rdw station de druk weer van de remleidingen
afgehaald.
Goedgekeurd! Rust in
de toko….
De weken erna de dynamo vervangen (makkelijk plekje , de
intercoolerleidingen moeten weer weg) en toen zag ik dat de p pakking lekte.
Zorg voor later…
Tijdens mijn proefritjes sprong de turboslang er steeds
af, niet echt lekker proefrijden. Door op de stalenpijp een verdikking te
lassen en goed te ontvetten met remreiniger bleef deze zitten.
Ondertussen atf olie verwisseld (1e keer 9ltr)
en regelmatig warmgereden
Maar de remdruk bleef te hoog, en omdat de autobak op een
gegeven moment helemaal niet meer wilde schakelen (in zijn d) kon ik ook niet
testrijden.
Weer olie afgetapt en de oliefilter vervangen, nieuwe
olie erin gedaan (weer 9 ltr)
Schakelde nog steeds niet
Uiteindelijk de autobak erafgehaald en weggebracht naar
Peter de Koning. Die heeft hem gereviseerd. Uiteindelijk bleek de forward
planet kapot te zijn. Ook zijn de koppelplaten vernieuwd en extra bijgezet.
Zo de bak schakelde! (weer 9 ltr) Omdat er iets teveel in
zat dacht ik wat af te tappen via de plug.
Dit lukte, maar tijdens het vastzetten brak deze af. Ik kon
nog 5 ltr atf olie opvangen…
De bout was afgebroken, deksel eraf gehaald en het
resterende gedeelte dmv een boor eruit gedraaid, nieuwe plug. ( weer 5 ltr erin…)
+ de olie bij de motorwissel zat ik dus al aan 41 liter atf olie. (lang leve de
crisis!)
Ondertussen kreeg ik ook nog te horen dat ik per augustus
mijn baan kwijt ben….
Goed de bak was in orde dus ik kon gaan rijden, eens
kijken waar het probleem vandaan kwam. Ik vond de pedaaldruk te hoog, remmen
liepen niet meer vast. Op een gegeven moment begon er remvloeistof te stromen
van mijn voorste potje naar mijn achterste. Ik heb er tijdelijk maar 1 potje
van gemaakt en een t-stuk. Ik dacht eerst dat het vacuüm van de 300tdi hoger
was als die van een v8 dus ik had ook nog een stuk gereden zonder vacuüm. Probleem
bleef. Ondertussen de hoofdremcilinder eraf gehaald. Ik had van de club nog een
revisie setje liggen, die had ik aug
tegelijkertijd besteld met de nieuwe remcilinder.
Nieuwe rubbers erin. Tevens Jansen nog even gebeld met de
vraag hoe dat ze ontlucht hadden en of daar wat fout gegaan kon zijn. Na wat
doorvragen bleek dat ze het stiftje in de remservo bijgesteld hebben. Er staat
toch duidelijk op blz 70.50.06 punt 7: “CATION,
do not to attempt to remove or adjust te operating rod………” Ding teruggedraaid, en
nu kan de zuiger van de voorste remgedeelte weer in ontspannen toestand staan
zodat er weer vloeistof terugstroomt. Zit nog wel te twijfelen of ik het potje
terughang.
Goed, hij remt (het ontluchten ben ik inmiddels een ster
in geworden, easybleed + pompen met zijn 2en) en hij schakelt: Nu de p-pakking
vervangen (en meteen preventief de pomp). De bouten zaten erg vast maar met
behulp van de griptang alle losgekregen. In 2 dagen alles vervangen. Omdat alles open lag meteen de turbu druk omhoog gezet van 1.0 naar 1.2 bar (4mm inkorten) Ook kwam
ik erachter dat de vacuümpomp olie lekt, dit moet dus ook nog gebeuren.
Vandaag een proefrondje gereden. Ik vind het vermogen erg
tegen vallen. Wind tegen (5 bft) komt ie niet boven de 80 km/hr (gps). Ik ging
uit van 91KW (automatenversie: 19l motor) maar door de mechanische inspuitpomp
ben ik teruggaan naar 84KW (81 op kenteken) en de v8 had er 94KW.
Wellicht zitten er de oude verstuivers nog in en zijn
deze aan vervanging toe, maar dat kost weer 400 euro….
Ook de aandrijfas naar voren tikt niet meer tegen het
motorhuis aan, ik heb er veerbollen tussen de bladveren gezet waardoor het
geheel wat omhoog komt. Ook verbeterd dit de wegligging, met name bij rotondes
en zijwind, een aanrader
Tijdens het proefrondje in het laatste stuk, wind tegen,
vol vermogen, rook ik olie. Ik zet de
auto aan de kant van de weg (ik reed in de polder). Op het moment dat ik wil
uitstappen zie ik de inhalende auto met ruitenwissers aan en een vette vooruit……
Onderkant van mijn 101 vol atf olie en de achterkant
blinkt ook weer…… De nieuwe leiding naar oliekoeler bleek in de lengte te zijn gescheurd. Dit op
de plaats waar de ijzeren leiding stopt. Gelukkig op tijd gestopt, kon ik de
slang wat verder over de leiding schuiven en had ik 2 liter aft olie bij. Alles
bijgevuld en rustig met 30km/u terug naar het dorp gereden.
Jullie begrijpen dat Ik nog vol goede moed zit maar dat
de tegenslagen allemaal wel deprimerend zijn. De liters ATF, onderdelen en
reparaties hebben mijn spaarpot leeggezogen en mijn vrouw begint nu wel te
klagen. (ik ben altijd met de 101 bezig).
Is het ene probleem opgelost dan dient de andere zich
aan. Ook maak ik mij zorgen over het vermogen. Op een vlak stuk tikt hij de
100km/u wel aan maar wind tegen zakt het vermogen in een.
Ook vermoed ik dat de bak dan niet in zijn lock-up komt
waardoor er veel wrijving is. (en dus vermogenverlies)
Ik zit nog aan een paar dingen te denken om het vermogen
wat omhoog te krikken maar dat kost weer geld… een van de mogelijkheden is de
tussenbak te veranderen naar 1.4 ipv 1.2.
Maar eerst moet ie rijden.
Ik hou jullie op de hoogte!
Jeroen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten